- #Tájékoztatók
11/25/2024
10 perc olvasási idő
Címkék
Ágazatválasztó – 8. rész: Környezetvédelem és vízügy ágazat
Ágazatválasztó sorozatunk következő részében a Környezetvédelem és vízügy ágazattal ismerkedhetnek a terület iránt érdeklődők. A válaszadó Vámos Tibor, a BMSzC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum oktatója.
Milyen szakmákat lehet választani a Környezetvédelem és vízügy ágazaton belül, és melyek a legkeresettebbek manapság?
Környezetvédelem és vízügy ágazat, ahogy a neve is jelzi két elkülönülő szakmai területet fog egybe. Én magam a környezetvédelem területén dolgozom, így arról tudok részletesebben mesélni.
Környezetvédelmen belül a környezetvédelmi technikus szakma érhető el technikumi képzésben. Ebben a szakmában négy szakmairány választható: a hulladékhasznosító és -feldolgozó, az igazgatás, a természetvédelem és a környezetvédelem.
A hulladékhasznosító és -feldolgozó szakmairány a munkaerőpiacon keresett lenne, viszont a hulladékoktól való viszolygás miatt nem igazán választják ezt a fiatalok. Ezzel ellentétben a természetvédelem szakmairányt sokan választanák, azonban erre kisebb a munkaerő-piaci kereslet. A környezetvédelem szakmairány az, ahol a tanulók elképzelése találkozik a piaci kereslettel. Emiatt a legtöbben ebben a szakmairányban tanulnak. Ez a szakmairány főként a környezetvédelmi mérések végzésére készíti fel a tanulókat, így főként laboratóriumokban helyezkednek el.
A környezetvédelem területén egy további szakmát lehet tanulni szakképző iskolai oktatásban, amely során hulladékfeldolgozó munkatárs szakképzettség szerezhető. Jelen tudásom szerint ez a képzés az ország csak pár intézményében indul. Hasonlóan a környezetvédelmi technikus hulladékhasznosító és -feldolgozó szakmairányához, ugyan lenne rá munkaerőpiaci kereslet, de a szakma kevésbé népszerű a fiatalok körében.
Hogyan befolyásolják a modern technológiák a környezetvédelem és vízügy főbb területeit, és milyen eszközöket használtok a képzés során?
A képzésben a klasszikus eszközök használatának megismerése a leghangsúlyosabb elem. Ezek ismerete nélkül a modern eszközök használata sem elképzelhető: a minták előkészítése, a vizsgálatok elvégzése ma is igényli a klasszikus laboratóriumi ismereteket. Így a képzés elején a diákok megismerkednek a laboratóriumi üveg és fém eszközökkel, azok helyes használatával, a laboratóriumi munka alapfolyamatival. A 11. évfolyamtól egyre több műszer, berendezés jelenik meg a gyakorlati képzésben, de igazán modern berendezésekkel a tanulóink a duális partnereknél végzett gyakorlati munkák során találkoznak.
Az adatfeldolgozás, eredmények megjelenítése, vizualizációja viszont ma már elképzelhetetlen digitális eszközök nélkül, mind iskolai szinten, mind pedig a környezetvédelem területén dolgozó cégeknél, állami szervezeteknél. Ez a képzésben is tartalmi változásokat eredményezett: például hangsúlyos lett a térinformatikai szoftverek használata, illetve ma már a technikusi vizsga minden eleme digitális eszközök használatát igényli.
Milyen kihívásokkal néz szembe ez az ágazat a klímaváltozás és a fenntarthatóság problémái kapcsán, és hogyan tudják a diákok ezeket kezelni?
A hazai szakmák közül a mi szakmáink azok, amelyek a környezeti kihívások nyertesei lehetnek. A gazdaság szereplői arra kényszerülnek, hogy mind inkább érvényesítsék a környezeti szempontokat a termelés, a szállítás és az értékesítés területén is. Ehhez szakemberekre van szükségük, így érezhetően megnőtt a környezetvédelmi szakemberek iránti igény is. Rendszeresen figyelem, hogy az álláshirdetési portálokon mennyi és milyen szakembert keresnek. Pár évvel ezelőtti számokhoz képest jelentősen megnőtt a keresett környezetvédelmi szakemberek száma. Míg korábban a legtöbb környezetvédelmi álláshelyre diplomás szakembert kerestek, ma már a középfokú végzettségűek is válogathatnak az álláslehetőségek között. A technikusi végzettségűeket főként laboratóriumi munkára keresik, ami párhuzamban van azzal, hogy a legtöbb tanuló a környezeti mérések végzésére felkészítő környezetvédelmi technikus környezetvédelem szakmairányon tanul.
Milyen gyakorlati projektfeladatokat végeznek a diákok a képzés során, és ezek hogyan segítenek a valós élet környezeti és vízgazdálkodási problémáinak megoldásában?
A gyakorlati képzés az első két évben az egyes szakmai lépések elsajátítására koncentrál. Megismerkednek a diákok a mintavételezés, a laboratóriumi munka eszközeivel, a vizsgálatokhoz szükséges berendezések használatával. Ez klasszikus laboratóriumi gyakorlatok keretében, illetve terepi foglalkozásokon történik. Az ismeretek szintézise a 11. évfolyamtól kezdődik, amelyre nagyszerű lehetőséget kínál a nyári szakmai gyakorlat. Ezt főként duális partnernél, vagy a képzésben együttműködő külső partnernél, cégnél végzik a tanulók. Ekkor már nem iskolai helyzetben kell alkalmazniuk az addig megszerzett ismereteiket, hanem a valós körülmények között. A képzés végén a gyakorlatok is egyre inkább projektszemléletűek. A technikusi vizsgára a tanulóknak szakmai portfóliót kell összeállítaniuk, amelyben az egyik kötelező elem egy saját vizsgálaton, mérésen alapuló projektfeladat bemutatása. Erre a tanulókat iskolai projektfeladatokkal készítjük fel, amely megfelelő alapot eredményez ahhoz, hogy a képzés végén, ugyan még tanári felügyelet mellett, de alapvetően már önállóan tervezzen meg és valósítson meg egy szakmai projektfeladatot.
Hogyan jelenik meg az iskola és annak tágabb környezetének elemzése a képzési folyamatban, különös tekintettel a vízgazdálkodási és környezetvédelmi szempontokra?
Az iskolák szakmai képzései ma már nem függetlenek a környezetüktől, abban duális partnerek, együttműködő külső szakmai szervezetek is szerepet kapnak. Így képzési és munkaerőpiaci elvárásaik különösebb elemzések nélkül is befolyásolják az iskolák szakmai munkáját. Emellett a végzett tanulóktól kapott visszajelzések jelentősen is formálják a szakképző intézményeket. Ebben különösen fontos a végzett diákok és volt tanáraik közötti személyes kapcsolat. Azt gondolom, a szakmai gyakorlatok nem tantermi, hanem kevésbé formális működése miatt, az oktatók és a diákok között a megszokottnál szorosabb kapcsolat alakul ki, ami egy olyan lehetőség, amelyet a szakképzés fejlesztésében mindenképpen ki kell használni.
A környezetvédelem területén a kérdésre egy másik válasz is adható. Ugyanis a szakmai gyakorlatokon a tanulók az iskola szűkebb, vagy tágabb környezetéből begyűjtött minták elemzésével sajátítják el a szakmai fogásokat. Azaz az iskola környezetének elemzése ez esetben környezeti elemek tényleges mérésén és vizsgálatán keresztül is megvalósul.

A Környezetvédelem és vízügy ágazat szakmáinak részletesebb leírása itt olvasható.
Az ágazatban jelenleg szakmai oktatást folytató szakképző intézményekről térképes keresőnkben, a 2025/2026-os tanévre meghirdetett képzésekről a KIFIR-ben tájékozódhatnak az érdeklődők.
A Környezetvédelem és vízügy ágazatban úgynevezett „okleveles technikusképzést” hirdető technikumok listája és az „okleveles technikusképzésről” részletes információ itt található.
A szakképzés nyújtotta lehetőségekről bővebb információ elérhető itt.
Forrás: IKK Nonprofit Zrt.
Képillusztráció: BMSzC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum
Érdekes lehet számodra
Összesen 15 milliárd forint támogatás érkezik intézmények és szakképzési centrumok számára
Egy 45 perces bevezető óra segít szilárd alapokat adni az iskolai alkalmazásához
Az általános iskolások is bekapcsolódnak a Dobbantó és Műhelyiskola programba