Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Tájékoztatók

    11/29/2023


    5 perc olvasási idő


    Címkék

Tanórák helyett projektek:

megnyílt a Zsivány cukrászda és a „Máltai Kheri Koktélgyár”

Új, projektszemléletű oktatás kezdődött a 2023/24-es tanévben a gyöngyösi máltai szakképzőben: a pincér, cukrász, szakács és kereskedő kilencedikes tanulók már nem tantárgyakat tanulnak, hanem projekt alapú képzésben vesznek részt. A tanév egy négyhetes előkészítő hónappal indul, amit hathetes ciklusokban szakmai projektek követnek, és ezekhez rendeződnek a közismereti tárgyak is. Egy-egy ciklust nagyszabású projektzáró rendezvény zár le, az elsőt november 15-én tartották.

A cukrász szakma első projektfeladata egy kávéház létrehozása volt, amely a tanulók által az évvégi ágazati alapvizsgán készítendő süteményeit árulja. A hathetes projekt során a diákok berendezték az üzletet, dekorációt és árlapot is készítettek. Az ünnepélyes cukrászda nyitáson – azaz a projektzáró eseményen – a diákok amellett, hogy felszolgálták az általuk készített piskótatekercset, nérót, linzert és vaníliás fánkocskát egy, a saját rajzaikból és a projekt során megismert korabeli cukrászdákról, kávéházakról szóló anyagokkal illusztrált képgalériát is bemutattak. Munkájukról kisfilm készült, amelyből kiderült, mennyire élvezték az elmúlt heteket.

A pincérprojektben a tanulók egy, a közismereti és a szakmai ismeretekre épülő társasjátékot terveztek, a Koktél Monopolyt, amit ugyancsak a projektzárón mutattak be nagy sikerrel.
Erre az alkalomra nyílt meg Gyöngyösön a Máltai Kheri Koktélgyár is, ahol a vendégeknek Shirley Temple (gyömbéres, gránátalmás) koktélok készültek. A szakácsok menükártyákkal és egy „csuparecept, Kajantólógia” szakácskönyvvel készültek, emellett megmutatták és meg is kóstoltatták az ősziesre hangolt padlizsán, sárgarépa, paprika kencéiket is.

A diákokat láthatóan inspiráló projektoktatás során a vendéglátás-turizmus ágazatban tanulók szakmánként haladnak a projektekkel, eközben a tananyag jelentős részét játékos formában sajátíthatják el. Egy csoport 6 hétig pincérnek, 6 hétig cukrásznak, 6 hétig szakácsnak tanul, majd 6 hétig turisztikai képzésben vesz részt, mindeközben a diákok az ágazati vizsga termékeit állítják elő, így készülnek az alapvizsgára. A 6 hetes ciklus végére mindenhol egy kézzelfogható projekttermék jön létre, melyet egy nagy, évfolyamszintű projektzárón mutatnak be. A tanév végén 8 hetes szintetizálás következik, amelynek célja a tanultak rögzítése, ismétlése, rendszerezése.

„Az új szakképzési rendszer rendkívül nagy szabadságot ad a szakképző intézményeknek abban, hogyan szervezik az oktatást, fenntartóként pedig nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a gyöngyösi, illetve a devecseri szakképző intézményünk is maximálisan kihasználja ezeket a lehetőségeket és alapjaiban alakította át 9-ben az oktatásszervezést, valamint a tananyagot is” – fogalmazott Thaisz Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány kuratóriumi elnöke. Hozzátéve, „korai lenne még értékelni a merőben új, projekt alapú, a diákoknak élményeket adó képzési forma eredményeit, de az mindenképpen bizakodóvá tesz, hogy az új képzési forma kidolgozásán egy egész tanéven át dolgoztak együtt a teljes tantestületek”. Az ötletet mindehhez egy korábbi műhelyiskola pilot program adta. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat az elsők között indított olyan képzést, amelynek alapját a diákokkal egyénileg kötött, ösztönző megállapodások adták és ahol a projekteken keresztül sajátították el a tananyagot a vizsgákra. „Az első, sikerrel zárult projektzáró rendezvényen az mindenesetre látszik, hogy a diákok lelkesek, közösségek formálódtak és a lemorzsolódás is sokkal jobban alakult a korábbiaknál” – mondta Thaisz Miklós.

Forrás: MMSZIA

Kép forrás: MMSZIA


Érdekes lehet számodra

Digitális fejlesztések a szakképzésben borítókép
Digitális fejlesztések a szakképzésben

Számítógépeket kapnak a BMSZC informatikai technikumai

# Tájékoztatók
Ágazati tudásmegosztó fórumok az oktatói munka módszertani támogatására borítókép
Ágazati tudásmegosztó fórumok az oktatói munka módszertani támogatására

2023-ban konkrét iparágakra és oktatási módszerekre összpontosító, szakértői vezetésű munkacsoportok jöttek létre, amelyek mindegyike az innovatív oktatási módszerek és a tudásmegosztás előmozdítását célozza a szakképzésben, megerősítve a 2019. évi VET 4.0 stratégia által kezdeményezett főbb változásokat, amelyek jelentős átalakulásokhoz vezetnek a magyar szakképzésben.

# Tájékoztatók
Útmutató a témahetekhez borítókép
Útmutató a témahetekhez

Webináriumsorozatunk következő része

# Tájékoztatók