Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    # Tájékoztatók

    3/22/2022


    4 perc olvasási idő


    Címkék

    pályaorientáció
    képzés
    felnőttképzés

Sikeresek a rugalmas tanulási utat kínáló képzési formák

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal az elmúlt fél év tapasztalatait értékelte.

A váci Piarista Kilátó Központban tartott félévértékelő értekezleten elhangzott előadásokat a szakképzésért felelős miniszter által fenntartott szakképző intézmények online platformon követhették. A rendezvényre közel 130 csatlakozási pontról kapcsolódtak be az orientáció, dobbantó és a műhelyiskola programokban közreműködő oktatók, programfelelősök, valamint a programok iránt érdeklődő kollégák.

A rendezvényt Katona Miklós, a Kilátó Központ igazgatója nyitotta meg. Fenntartói szempontból Hudacsek Lászlóné, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakmai elnökhelyettese értékelte a programok előrehaladását, statisztikai jellemzőit. Ezt követően a résztvevők a programokat működtető intézmények képviselőinek bemutatói nyomán megismerhették az alkalmazott módszereket, betekintést nyerhettek az oktatók munkájába, a tanulócsoportok mindennapjaiba, nehézségeibe és sikereibe.

A rugalmas tanulási utakat megvalósító programok azért jöttek létre, hogy támogassák a hagyományos iskolai keretek között nehezebben boldoguló fiatalokat a továbbtanulásban és szakmaszerzésben.

Az orientációs, szakképzést előkészítő évfolyam a pályaválasztásban bizonytalan, valamint az általános iskolát kompetenciahiányokkal befejező diákok számára jelent alternatívát. A tanulók az egyéni készség- és képességfejlesztés mellett betekintést kapnak különböző szakmák világába, így az orientációs év elvégzésével könnyebben tudják meghozni pályaválasztással kapcsolatos döntésüket. Orientációs előkészítő évfolyamot a 2021/2022-es tanévben 19 szakképzési centrum 25 iskolája indított. Az orientációs fejlesztésben összesen 265 tanuló vesz részt.

Az alapfokú végzettséggel nem rendelkező, tizenhatodik életévüket betöltött fiatalokat célzó dobbantó program 31 szakképzési centrum 48 szakképző iskolájában várja a jelentkezőket egyénre szabott alapkompetencia-fejlesztéssel, lehetőséget teremtve számukra a műhelyiskolai továbblépésre. A képzési idő rugalmasságát támasztja alá, hogy a 2021/22. tanév első féléve során a tanulók közel negyede „dobbantott” műhelyiskolába, a program átlagos képzési ideje 5,4 hónap volt. 

A műhelyiskola nem csak a dobbantó programból érkezőket várja, hanem mindazokat, akik alapfokú végzettséggel rendelkeznek és tizenhatodik életévüket már betöltötték. A kifejezetten gyakorlatorientált képzés sajátossága, hogy a tanulók nem az iskolában, hanem tanműhelyben vagy munkahelyi körülmények között, mester-inas kapcsolatban sajátíthatják el a részszakmát. A képzés időtartama az egyéni haladás ütemétől függően 6-24 hónapig tart. A 2021/22. tanév első félévének tapasztalatai alapján a legnépszerűbb részszakmák a szakácssegéd, szobafestő, bolti előkészítő, falazó kőműves és a pincérsegéd voltak. Műhelyiskolai képzés jelenleg 33 szakképzési centrum 53 intézményében érhető el. A program népszerűségét mutatja, hogy a képzésben jelenleg több mint 700 fő vesz részt.

 

Forrás: https://refernet.ikk.hu/hu 

Képillusztráció: ShutterStock


Érdekes lehet számodra

Programkövetelmények benyújtása borítókép
Programkövetelmények benyújtása

Megváltozott számlaszám

# Tájékoztatók
Cedefop podcast 8. adás: Európai uniós intézmények együttműködése a szakképzés és humán erőforrás fejlesztéséért borítókép
Cedefop podcast 8. adás: Európai uniós intézmények együttműködése a szakképzés és humán erőforrás fejlesztéséért

A Cedefop Skillset and match podcast 8. adásából kiderül, hogy hogyan egyesíti erőit az Európai Unió két decentralizált ügynöksége a szakképzés, a készségek és a humán erőforrás fejlesztésének előmozdítása érdekében.

# Tájékoztatók
A Cedefop 3. szakpolitikai tudásmegosztó fórumának eredményei borítókép
A Cedefop 3. szakpolitikai tudásmegosztó fórumának eredményei

A Cedefop 2022. november 22-23-án tartotta a szakképzésben oktatók – iskolai és vállalati képzőhelyek oktatói -, valamint az iskolaigazgatók és tanulók felmérését előkészítő pilot kutatás értékelését

# Tájékoztatók