Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Tájékoztatók

    6/23/2022


    5 perc olvasási idő


    Címkék

Hogyan lehet előmozdítani a hosszú távú mobilitást a gyakorlati képzésben?

Az összes érintettet képviselő közvetítő és koordinációs szervezetek felállítása kell, hogy legyen a sarokköve a hosszú távú tanulószerződéses mobilitás előmozdítását és kiterjesztését célzó európai politikának – mondta Mara Brugia, a Cedefop igazgatóhelyettese az Európai Bizottság Szakképzési Tanácsadó Testületének (Advisory Committee for Vocational Training- ACVT) június 17-i ülésén Brüsszelben.

Az ACVT feladata, hogy segítse a Bizottságot a szakképzési politikák végrehajtásában. Legutóbbi ülésének egyik témája a szakképzési mobilitás volt, beleértve a gyakorlati képzést.

A Cedefop kutatásából levont következtetéseket ismertetve Ms. Brugia felvázolta azokat a kihívásokat, amelyekkel a hosszú távú tanulói mobilitás területe az évek során szembesült, és amelyeket le kell küzdeni. 

Ahogy Ms. Brugia rámutatott, ezek a kihívások a tanulószerződéses gyakorlati képzések természetéből fakadnak, és a munkáltatói elkötelezettségben nyilvánulnak meg intézményi és rendszerszinten egyaránt.

 

 

A Cedefop igazgatóhelyettese az alábbi, a hosszú távú tanulószerződéses mobilitás előtt álló akadályokat nevezte meg:

 

  • A küldő és fogadó országokban működő képzőhelyeknek meg kell állapodniuk abban, hogy tanulóik külföldre menjenek és fogadjanak másokat – ehhez pedig koordinációra van szükség.
  • Tisztázni kell és meg kell állapodni a tanulószerződéses gyakorlati képzésben résztvevő tanuló és a képző cég közötti kapcsolat természetéről és az ehhez kapcsolódó szabályokról, mint például a státusz, a javadalmazás, vagy a szociális védelem.
  • Számos országban és a munkáltatói szervezetek körében a hosszú távú tanulószerződéses mobilitás jellemzően nem szerepel elsődleges kérdésként a szakpolitikai napirenden.
  • Hiányoznak azok a szervezetek és hatékony nemzetközi hálózatok,  amelyek átvehetnék a hosszú távú mobilitás koordinálását.

 

A Cedefop igazgatóhelyettese bemutatta a Cedefop szakpolitikai ajánlásait a tanulószerződéses gyakorlati képzés hosszú távú mobilitására vonatkozóan:

  • Kezdő lépés a közvetítő szervezetek létrehozása ott, ahol ilyenek még nem léteznek, valamint ezen közvetítők és a szakképzési szolgáltatók részvételének és elköteleződésének biztosítása. Továbbá lehetővé kell tenni számukra, hogy bekapcsolódjanak a határokon átnyúló hálózatok munkájába is.
  • A rövid távú mobilitásra a hosszú távú mobilitáshoz vezető lépcsőfokként érdemes tekinteni: a rövid távú mobilitásban megszerzett sikeres tapasztalatok alapján léphet a résztvevő a következő szintre.
  • A mobilitás előnyeinek kommunikálása a vállalatok és a tanulók körében, a szociális partnerek nemzeti és uniós szintű támogatásának segítségével.
  • Ágazati megközelítést kell alkalmazni a szociális partnerekkel; ez hatékony eszköz lehet egy olyan stratégiában, amely közép- és hosszú távon mobilabbá teszi a gyakorlati képzésben résztvevő tanulókat Európában.

 

Forrás: Cedefop

Képforrás: Cedefop


Érdekes lehet számodra

Esélyegyenlőség és társadalmi felzárkózás borítókép
Esélyegyenlőség és társadalmi felzárkózás

Közös szakmai napot tartott az IKK Zrt. és a Piarista Kilátó Központ

# Tájékoztatók
Digitális Témahét 2024: Digitális írástudás fejlesztése borítókép
Digitális Témahét 2024: Digitális írástudás fejlesztése

A Belügyminisztérium kezdeményezésére és támogatásával, valamint az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány szakmai koordinációjával, 2024. április 8-12. között kilencedik alkalommal kerül megrendezésre a Digitális Témahét az oktatási intézményekben.

# Felhívások
OECD jelentés  borítókép
OECD jelentés

Gyakorlatorientáltabb a magyar szakképzés az OECD átlaghoz képest.

# Tájékoztatók