Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Tájékoztatók

    8/21/2025


    3 perc olvasási idő


    Címkék

Generatív MI az iskolákban

A tanulók és a tanárok együtt tanulhatják meg a tudatos használatot

A generatív mesterséges intelligencia nagyon rövid idő alatt vált a hazai oktatás mindennapjainak részévé: a 13–16 éves tanulók több mint háromnegyede használja már, leggyakrabban házi feladatok, beadandók vagy kutatási anyagok elkészítéséhez, és a pedagógusok mintegy 40%-a is beépítette a saját munkájába. A folyamat azonban eddig többnyire spontán módon zajlott, központi stratégia, egységes szabályozás és átfogó szakmai felkészítés nélkül. Emiatt a tanárok többsége bizonytalan abban, hogyan ismerhetné fel vagy alkalmazhatná tudatosan ezeket az eszközöket, a diákok pedig gyakran iránymutatás nélkül, saját tapasztalataik alapján használják az MI-t, miközben kevés ismeretük van a biztonságos, etikus és felelős alkalmazásról.

Az MI már az általános iskola felső tagozatától kezdve elérhető a tanulók számára, így az egész közoktatást és a felsőoktatást is érinti. A pedagógusoknak egyszerre kellene a saját oktatási gyakorlatukban használniuk ezeket az eszközöket, például óratervezésre, adminisztrációra vagy tananyag-készítésre, és közben a diákokat is felkészíteni arra, hogy miként használhatják őket tudatosan és felelősen. Az iskolákban azonban ma még hiányzik a hivatalos hozzáférés a megfelelő MI-eszközökhöz, a pedagógiai programok sem tartalmazzák ezek használatát, és az intézményvezetők is eltérően állnak a kérdéshez: van, ahol hallgatólagosan engedik, másutt tiltják, néhány helyen pedig saját szabályzatokat dolgoztak ki. A közoktatásban és a felsőoktatásban egyaránt nagy szükség lenne központi irányelvekre, jól használható mintaszabályzatokra és olyan szabályozási keretekre, amelyek biztosítják az intézmények, a pedagógusok, a diákok és a szülők védelmét.

Fontos feladat lenne az MI-írástudás beépítése minden évfolyam képzési rendszerébe. A digitális kultúra tantárgy jó alapot kínál ehhez, de szükség van átmeneti kiegészítő megoldásokra is. Osztályfőnöki órákra, projektnapokra, rendkívüli foglalkozásokra, ahol a technológiai alapismeretek és etikai keretek átadhatók, emellett a szaktárgyi beágyazás is kulcsfontosságú. Az MI ma már a mindennapi tanulás része, így az oktatás egyik legfontosabb feladata, hogy felkészítse a jövő generációját a tudatos és felelős használatra.

A cikk teljes terjedelmében itt található.

 

Forrás: Modern Iskola

Kép: Shutterstock


Érdekes lehet számodra

Pénzügyekben a technikumi tanulók járnak az élen borítókép
Pénzügyekben a technikumi tanulók járnak az élen

A megújult szakképzési rendszer egyik kiemelt célja a fiatalok pénzügyi tudatosságának erősítése

# Tájékoztatók
JUNIORSKILLS 2025 borítókép
JUNIORSKILLS 2025

Versenyfelhívás víz-, gáz- és fűtésszerelő szakmában

# Felhívások
Mikrotanúsítványok a szakképzésben is borítókép
Mikrotanúsítványok a szakképzésben is

Az új szabályozás révén a rendszer gyorsabban és rugalmasabban reagálhat a munkaerőpiac igényeire

# Tájékoztatók