Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Tájékoztatók

    4/28/2021


    7 perc olvasási idő


    Címkék

    Műhelyiskola
    orientációsévfolyam
    technikum
    szakma
    Oktatási Hivatal

Csökkent a lemorzsolódás

Sikerrel vette föl a harcot a korai iskolaelhagyás ellen a kormány

A kihívásokkal teli digitális oktatás sem rontott a diákok tanulmányi eredményein: a félévi bizonyítványok tanúsága szerint töretlenül csökken a bukások száma és megint kevesebb gyereket fenyeget a lemorzsolódás veszélye, mint az elmúlt tanévben. A korai iskolaelhagyás elleni küzdelem fontos, új elemeit jelentő orientációs osztályokról és a műhelyiskolákról Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár beszélt a Magyar Nemzetnek. 

A lap kiemelte: sikerrel vette föl a harcot a korai iskolaelhagyás ellen a kormány. Az Oktatási Hivatal (OH) a 2016/17-es tanév óta működtet jelzőrendszert, hogy kiszűrjék és időben megakadályozzák a problémás diákok iskolarendszerből való kisodródását. A bevezetés tanévében több mint nyolcvanezer olyan diákot találtak, akiket a rossz jegyeik, illetve a túlzásba vitt hiányzásaik miatt a lemorzsolódás fenyegetett, ez az akkori tanulólétszám 10,85 százaléka volt.

Az érintettek azóta minden tanévben fokozatosan kevesebben lettek. Tavaly nyáron már csak ötvenezren tartoztak a veszélyeztetettek közé, ami mindössze 6,8 százalékos arány, a mostani tanév első félévében pedig még kevesebben, 35 492-en igényelnek extra segítséget a tanulmányaikhoz (6,33 százalék).

2018-ban a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal jóvoltából külön kompetenciamérést vezettek be a szakképzésben, aminek eredménye alapján speciális egyéni vagy csoportos fejlesztést kapnak a lemaradók –írta a Magyar Nemzet 

Az innovációs tárca tájékoztatása szerint ez a pluszsegítség annyira hatékonynak bizonyult, hogy egyetlen tanév alatt felére szorult vissza a bukási arány. A 9. és 10. évfolyamosok körében végzett mérésnek (amely nem azonos az országos kompetenciaméréssel) részét képezi többek közt egy figyelemteszt, emlékezetteszt, anyanyelvi, matematikai feladatsor, de vizsgálják a tanulók szókincsét, szövegértését is.

Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár a lapnak kiemelte, hogy a kedvező adatok kapcsán meg kell emlékezni a szakképzésben tavaly bevezetett ösztöndíjrendszerről is.

A havi nyolc- és tizenötezer forintos juttatás nemcsak a felvételihez hozta meg a diákok kedvét (a szakmaszerzés az utóbbi két felvételin többeket vonzott, mint a gimnázium), de úgy tűnik, a fix bevétel kellő motivációt ad a bent maradáshoz és a tanuláshoz is.

Pláne, hogy a képzés második, gyakorlati felében 25-26 ezer, sőt akár százezer forintra is emelkedhet a diákok fizetése, a végső szakvizsga sikerét pedig 150–300 ezres pályakezdési támogatással honorálja a kormány.

Az eredményeken tovább javíthat a szakképzésben bevezetett teljesítményalapú bérezés is. Mint ismert, az oktatók ettől a tanévtől már új minősítési rendszer szerint kapják a – korábbinál magasabb összegű – fizetésüket, megéri tehát extra energiákat befektetniük, például a leszakadók felkarolásába.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta: a szakképzési rendszer megerősítésének egyik legfontosabb célja, hogy vonzóbbá tegye a képzési kínálatot, ezzel is csökkentve a lemorzsolódást.

– A fiatalok új szemlélettel kidolgozott, a gazdaság igényeit tükröző követelmények alapján sajátíthatnak el korszerű szakmai kompetenciákat. Akik gyorsan szeretnének kitanulni egy biztos elhelyezkedést és tisztességes bérezést ígérő szakmát, ezt a szakképző iskolákban három év alatt elérhetik.

Az ötéves technikumok érettségit is adnak, megkönnyítik a továbblépést a szakirányú felsőoktatásba. A szakképzés így sokféle hátterű fiatal számára lehet előnyös választás, hiszen mindenki megtalálhatja benne az egyéni élethelyzetének, karrierterveinek leginkább megfelelő képzési formát – fogalmazott, hozzátéve: szakképzési ösztöndíj minden diáknak jár, tanulmányi átlagtól függően azoknak is, akik nem duálisan tanulnak. Kiemelte továbbá, hogy a lemorzsolódás visszaszorítását szolgálja az orientációs osztályok indítása is. Ide várják azokat, akik befejezték az általános iskolát, de felzárkóztatásra szorulnak és bizonytalanok a továbbtanulásban. A kísérleti program igen népszerű, tavaly négyszeres volt a túljelentkezés, ezért egyre több iskola indít ilyen előkészítő évfolyamot. 

Nem engedik el azok kezét sem, akik már végzettség nélkül kiléptek a közoktatásból. Számukra a műhelyiskolai képzés jelent kiutat. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által indított pilotprogramban az idei tanévben 117-en vesznek részt. – A műhelyiskola nagy hangsúlyt helyez a gyakorlatorientált oktatásra, a részszakmát egy mester mellett, az iskola tanműhelyében vagy munkahelyi körülmények között, egy–öt fős csoportokban lehet elsajátítani. Jelenleg asztalosipari szerelőket, bolti előkészítőket, pénztárosokat, pincérsegédeket és szobafestőket is képeznek – magyarázta Pölöskei Gáborné, hozzátéve, az iskola elvégzésekor a diákok egy szakmai bizonyítványt kapnak, amivel megnyílik előttük az út a munka világa és a továbbtanulás felé is.

A helyettes államtitkár szerint a korai iskolaelhagyás csökkentéséhez hozzájárul az ágazati alapoktatás bevezetése is, amelynek lényege, hogy a tanulónak csak azután kell konkrét szakmát választania, hogy a szektorra jellemző alapismereteket már elsajátította.

Így mindenki megalapozott döntést követően folytathatja tanulmányait.

A KSH 2019-ben közölt utoljára országos adatot a lemorzsolódásról, akkor 11,8 százalékos volt a végzettség nélküli iskolaelhagyás. Frissebb adatokat a jövő hónapra ígér a hivatal.

 

Forrás: Magyar Nemzet

Képillusztráció: Shutterstock


Érdekes lehet számodra

Egyéni Tanulási Számla és Készségek Európai Éve Záró konferencia borítókép
Egyéni Tanulási Számla és Készségek Európai Éve Záró konferencia

Egyéni Tanulási Számlák kialakítása és megvalósítása Magyarországon és Készségek Európai Éve közös Záró konferencia

# Rendezvények
Újabb kiemelt projektek indultak  borítókép
Újabb kiemelt projektek indultak

A 2021-27 Széchenyi Terv Plusz programon belül a Digitális Megújulás Operatív Program Plusz keretében 2024-ben további 4 új kiemelt projekt indult a digitális kompetenciafejlesztés, a munkaerőpiaci esélyek javítása, az egész életen át tartó tanulás, a társadalmi mobilitás és integráció lehetőségeinek bővítésére.

# Projektek
Szakmai nap a közlekedés és szállítmányozás ágazatban borítókép
Szakmai nap a közlekedés és szállítmányozás ágazatban

Új ágazatban indított szakmai napokat az IKK Zrt.

# Tájékoztatók