Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    # Fejlesztések

    7/20/2022


    9 perc olvasási idő


    Címkék

    szakképzés

A digitális átállás támogatására irányuló magyarországi szakképzési fejlesztések

„Hungary: supporting digital transition of VET” címmel az Európai Szakképzésfejlesztési Központ (Cedefop) publikálta a ReferNet projekt keretében készített nemzeti hírt a szakképzési fejlesztések útján történő digitális átállás támogatásáról.

A nemzeti hír szerzője Meleg Tímea, a Kulturális és Innovációs Minisztérium osztályvezetője. Az angol nyelvű nemzeti hír itt érhető el. Az alábbiakban a hír magyar fordítását közöljük:

 A digitális átállás támogatása szakképzési fejlesztések útján

A digitális technológiák folyamatos fejlődéséből, az információ szerepének felértékelődéséből, a munkaerő-piaci elvárások gyors változásából adódóan a szakképzés jelentős kihívásokkal néz szembe. Magyarország több szakképzést érintő digitális fejlesztési projektet indított el összhangban a Szakképzés 4.0 stratégia és a Digitális Oktatási Stratégia céljaival.

 

A 21. század társadalmainak legfontosabb célkitűzései között említhető a társadalmi különbségek mérséklése a digitalizáció segítségével és a digitális átalakulás támasztotta kihívásokra történő megfelelő válaszadás. Ezen célokkal és a magyarországi szakképzési célkitűzésekkel összhangban több digitális fejlesztési projekt került elindításra. 

 

  1. Digitális tananyag-fejlesztési projekt

A magyar szakképzés rendszerének 2020. évi átalakítását követően komplex, az új szakmastruktúrához illeszkedő digitális tananyag-fejlesztési program került elindításra kb. 13,5 Mrd Ft (36 m EUR) keretösszegből. Az elkészült, modulárisan felépülő digitális tananyagok több szakma szakmai oktatása és szakmai képzése során is felhasználhatók. Az akkreditált digitális tartalmak a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszeren (KRÉTA) keresztül érhetők el. Az első ütem megvalósítása még folyamatban van, a 2021. év végéig megvalósult eredményeket a következő táblázat ismerteti:

 

 

Közismereti tananyagok 

(pcs)

Szakképzési tananyagok 

(pcs)

Összes tananyag

(pcs)

Kéziratok85227312
Digitális tananyagok53226279

                                            Forrás: saját szerkesztés GINOP projekt adatok alapján

 

Az elkövetkező években további kb. 35 Mrd Ft (97,2 m EUR) összegű uniós forrás áll rendelkezésre a digitális tananyagfejlesztésre.

 

  1. Digitális Szakképzési Tananyagtár kialakítása

A koronavírus járvány eredményeként hirtelen nagy kereslet támadt a digitális tananyagok, online formában oktatható segédanyagok és digitális tartalmak iránt. Ezen igények kielégítése céljából került létrehozásra a Digitális Szakképzési Tananyagtár, ami egy tudásmegosztó honlap oktatók számára. A fejlesztés célja egy olyan platform kialakítása volt, mely jól strukturált, könnyen hozzáférhető és hosszú távú megoldásként szolgál. A felület akár a KRÉTA rendszeren keresztül is hozzáférhető az oktatók számára, külön az oldalon történő regisztráció nélkül. A következő táblázat mutatja a tudásmegosztó rendszert használók főbb adatait. A statisztikai adatokból látszódik, hogy a használatra vonatkozó számok folyamatos növekedést mutatnak.

 

Lekérdezés dátumaÖssz méret [GB]Könyvtár [db]Fájl [db]
2020. május 228022264
2020. december 379203375
2021. augusztus 3910273970
2022. február4424275073

               Forrás: saját szerkesztés felhasználói adatok alapján

 

  1. Felnőttek digitális kompetenciáinak fejlesztését célzó projekt megvalósítása

A rövid idejű, intenzív fejlesztési projekt célja a digitális szakadék csökkentése a digitális készségek és kompetenciák fejlesztése által. Az elsődleges célcsoport azon hátrányos helyzetű, digitálisan alacsony kompetenciákkal rendelkező, munkaképes korú, hátrányos helyzetű térségekben élő felnőttek voltak, akiknek digitális fejlesztésre volt szükségük. A projekt teljes időtartama alatt 264 369 fő fejezte be a képzéseket, akiknek 98%-a sikeres vizsgát is tett. A projekt összköltsége 22,9 Mrd Ft (61,1 m EUR) volt.

A szakképzés tartalmának innovatív megújítása, a digitális átalakulásra történő felkészülés kiemelt feladatként jelentkezik a szakképzési fejlesztési célok között. A tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztéséhez és a munkaerő-piacra történő sikeres belépéshez elengedhetetlenek a digitalizációt támogató programok megvalósítása.

 

További információk:

VET 4.0 stratégia (angolul): 

https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/angol_szakkepzes_4_0_20210421pdf-1630061765173.pdf 

Magyarország digitális oktatási stratégiája (angolul):

https://digitalisjoletprogram.hu/files/0a/6b/0a6bfcd72ccbf12c909b329149ae2537.pdf

Digitális Szakképzési Tananyagtár elérési helye: https://box.edu.hu

A cikkben jelzett digitális fejlesztési projektekről további információk (magyarul):

GINOP 6.2.4.: https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/624_tajekoztato_honlap_20211210pdf-1639141660107.pdfhttps://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=798&Itemid=269#system-message-container

GINOP 6.2.8.: https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/ginop_628_20210927pdf-1632743760674.pdf

GINOP 6.1.2.: https://ginop612.nive.hu/projekt 

 

Hír forrása: Cedefop

Kép forrása: Cedefop


Érdekes lehet számodra

A „Szakképzés jövője” Cedefop projekt fejleményei borítókép
A „Szakképzés jövője” Cedefop projekt fejleményei

A kutatásba és a hálózatépítésbe való beruházásra lesz szükség ahhoz, hogy a szakképzés előtt álló kihívásokat lehetőségekké tudjuk alakítani - állapították meg a Cedefop „Szakképzés jövője” projektje keretében rendezett szakértői találkozón

# Tájékoztatók
Az „Ifjúság Európai Éve” fejleményei borítókép
Az „Ifjúság Európai Éve” fejleményei

Az Európai Unió 1983-tól kezdve minden évben kiválaszt egy tematikus területet, azzal a céllal, hogy az adott területre, kérdésre irányítsa a figyelmet és párbeszédet ösztönözzön a témával kapcsolatban egy teljes éven keresztül. 2022 az „Ifjúság Európai Éve”.

# Tájékoztatók
Szakképzésért díj borítókép
Szakképzésért díj

Elismerésben részesültek a szakképzésben oktatók

# Tájékoztatók