Kezünkben a digitális jövő

Boritokep
    #Tájékoztatók

    1/31/2024


    7 perc olvasási idő


    Címkék

Béremelés

Hamarosan érkeznek az emelt bérek a szakképzésben is

Hamarosan érkeznek az átlagosan 32,2 százalékkal megemelt bérek a szakképzésben dolgozó tanárok számláira is, mondta Pölöskei Gáborné, a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára a Magyar Nemzet szerdai számában olvasható interjúban. A helyettes államtitkár elmondta, szükség van a tanárok motivációjára és elkötelezettségére a szakképzés átalakításában, hiszen ez több munkával jár a mindennapokban. A régi feladatok mellett újakat kellett megtanulni, és ezeket folyamatosan frissíteni is kell. 

Megváltoztak az oktatási tartalmak, a módszerek, illetve a számonkérés is, hiszen elindult a számítógépen végzett projekt- és interaktív vizsgáztatás. A rendszer sok újításával lépést tartani csak elhivatottan lehet, ezért nagyon örülök annak, hogy ki tudtuk vívni a magas béremelést, jelentette ki a helyettes államtitkár. Emlékeztetett, a mostani több mint 32,2 százalékos emelésen kívül 2020-ban már történt egy 30 százalékos, tavaly pedig egy 15 százalékos bérnövekedés a szakképzésben, azaz három év alatt majdnem megduplázódott az oktatók fizetése. 

Azért is örül a bérfejlesztésnek, mert az oktatók tavaly májusban és júniusban elvégzett teljesítményalapú értékelésén nyugszik, és a mostani emelésnél is ezt fogják figyelembe venni. Ezzel lehetőséget biztosítunk arra, hogy aki jobban tanít, jobban foglalkozik gyermekeinkkel, az átlagnál akár jóval magasabb bért is hazavihet, hívta fel erre a figyelmet.

A helyettes államtitkár kiemelte továbbá, a bér sokat számít, és nem véletlen az sem, hogy a pályakezdőknél különösen megnőtt. Őket a szakképzésben bruttó 582 ezer forinttal veszik fel, ami igen jelentős, akár 40 százalék feletti növekedés. Ennek eredményeként több fiatal csatlakozik a rendszerünkbe oktatónak, állította.

Szerinte a béremelés mellett a szakképzés nagy vonzereje a projektoktatás is, a vállalati kapcsolatok, a digitális oktatás lehetősége, az innovatív ötletek beemelése a tanítás folyamatába. A Covid-időszakban kialakítottuk a digitális tananyagtárat, ahová az oktatók által fejlesztett közel 8 ezer tananyag került fel. A digitális könyveket bármelyik tanár kiveheti, és oktathat ezekből az órán. A rendszernek ma már 80 ezer felhasználója van, a szakképzésben 24 ezren tanítanak, ami azt jelenti, hogy a saját tanáraink olyan minőségű anyagokat fejlesztenek, melyeket valószínűleg a közoktatásban máshol is használnak, mutatott rá Pölöskei Gáborné. 

A helyettes államtitkár azt tapasztalta, hogy a digitális tananyagok oktatására a tanárok motiváltak, de sok kollégának ehhez még segítségre van szüksége. A módszertani fejlesztések elsajátításához létrehozták az IKK Innovatív Képzéstámogató Központot (továbbiakban: IKK) ahol továbbképzéseket szerveznek. Ezeken felmérik a tanárok igényeit, az IKK pedig kifejleszt vagy keres már készen álló továbbképzési lehetőségeket. Az oktatók egyértelműen megfogalmazták, hogy ágazatonként kérik a módszertani fejlesztések összeállítását, az IKK ennek fényében segíti a munkájukat. Eddig csak arról volt szó, hogy általánosságban a digitális tananyagokat miként lehet a tanításba építeni, ma pedig már a konkrét, ágazatokra szabott módszertanokat akarják megismerni. A KRÉTA rendszerben most 760 digitális tananyag érhető el, ezeket mindenki fel tudja használni, érzékeltette a változást a helyettes államtitkár.

Úgy fogalmazott: a bérfejlesztés magabiztosabbá teheti a szakképzésben tanítókat, végre a munkájuk válhat a hobbijukká, mert a tanári hivatást szívvel-lélekkel lehet igazán jól csinálni. 

A gyerekek között lenni sokkal több egy 45 perces munkánál. A bérfejlesztés tisztes megélhetést biztosít, ennek köszönhetően az oktatóink még jobban oda tudnak figyelni a gyerekekre, a munkájukra és a környezetükre, jelentette ki Pölöskei Gáborné.

Hasonlóképpen vélekedett Bánné Gulyás Katalin, a Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Technikum és Kollé­gium igazgatója is. Mint a Magyar Nemzet lapjának elmondta, tanáraik nagyon jól fogadták a béremelés hírét, mindenki örül és elégedett. Szerinte különösen azért is jó ez a szakképzésben, mert náluk viszonylag sok a fiatalabb oktató, akiknek a bére most jelentősen növekedni fog. A kollégái várták már a fizetésemelést, elein­te még sokan el sem hitték, hogy ez megvalósulhat. Az igazgató bízik abban, hogy ez új lendületet ad nemcsak azoknak, akik új tanárként érkeznek a megújult szakképzési rendszerbe, hanem a régebb óta pályán lévőknek is.

Hozzátette, a béremelés motivál, és a tanárok munkájának megbecsülését jelenti, ezért ez egy kiemelkedően fontos visszajelzés. 

A fizetésemelés azért segít szakmailag is sokat, mert egyfolytában azzal küzdenek, hogy tanárokat találjanak a különböző szakmai tárgyak tanítására. Akiknek van olyan végzettségük, hogy náluk taníthatnának, eddig magasabb bérért könnyen el tudtak helyezkedni a munkaerőpiacon, most viszont a megemelt bér talán nekik is vonzóbbá teszi a tanári vagy az oktatói pályát. Ez mindenképpen javítani fogja az oktatás minőségét, vonta le a következtetést az igazgató.

Kitért arra is, hogy a tanárok szakképzésbe vonzását a béremelésen kívül segítik az újonnan kifejlesztett digitális tankönyvek is. Ezeknek a használata ugyanakkor kihívást jelent az idősebb kollégáknak, az ő továbbképzésüket ezért kis csoportokban szervezett tudásmegosztással segítik. A digitális tankönyvek elérhetők több felületen is, ezeket a tanároknak értekezleteken mutatják be, tájékoztatott Bánné Gulyás Katalin.

 

Forrás: Magyar Nemzet

Kép: Shutterstock

 


Érdekes lehet számodra

Ágazati tudásmegosztó fórumok az oktatói munka módszertani támogatására borítókép
Ágazati tudásmegosztó fórumok az oktatói munka módszertani támogatására

2023-ban konkrét iparágakra és oktatási módszerekre összpontosító, szakértői vezetésű munkacsoportok jöttek létre, amelyek mindegyike az innovatív oktatási módszerek és a tudásmegosztás előmozdítását célozza a szakképzésben, megerősítve a 2019. évi VET 4.0 stratégia által kezdeményezett főbb változásokat, amelyek jelentős átalakulásokhoz vezetnek a magyar szakképzésben.

# Tájékoztatók
Megérkeztek a központi írásbeli eredményei borítókép
Megérkeztek a központi írásbeli eredményei

Az Oktatási Hivatal február 9-én hozta nyilvánosságra az idei központi írásbeli felvételi eredményeit.

# Tájékoztatók
Útmutató a témahetekhez borítókép
Útmutató a témahetekhez

Webináriumsorozatunk következő része

# Tájékoztatók